گزارشي پيرامون وضعيت صادرات گاز ايران به کره جنوبي و تركيه وتركمنستان(درس اجتماعي)

.

.

به پايگاه كلاس ششمي ها خوش آمديد
ایمیل مدیر :

» بهمن 1393
» خرداد 1393
» ارديبهشت 1393
» فروردين 1393
» بهمن 1392
» دی 1392
» آذر 1392
» آبان 1392
» مهر 1392
» شهريور 1392
» مرداد 1392
» تير 1392
» خرداد 1392
» ارديبهشت 1392
» فروردين 1392
» اسفند 1391
» بهمن 1391
» دی 1391
» آذر 1391
» آبان 1391
» مهر 1391


» عشق ليونل مسي
» پژوهشگران هدف
» فراتر از يك باشگاه
» گروه آموزشی پایه ششم شهرستان دیر
» سايت برگزاري آزمون هاي آنلاين معلم ايران
» نحوه ي ارزشيابي دروس پايه ششم
» دانلود نمونه سئوالات امتحاني پايه ششم
» طراحي سايت
» انجمن رياضيدانان جوان
» دانلود كتاب/كتابخانه الكترونيكي
» انيميشن هاي آموزشي
» ردیاب ماشین
» جلوپنجره اریو
» اریو زوتی z300
» جلو پنجره ایکس 60

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پايگاه كلاس ششمي ها و آدرس clas6.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







RSS
گزارشي پيرامون وضعيت صادرات گاز ايران به کره جنوبي و تركيه وتركمنستان(درس اجتماعي)
نویسنده تاریخ ارسال سه شنبه 28 آذر 1391 در ساعت 21:3

بر اساس گزارش خبرگزاري مهر، سه شرکت کره اي، در مجموع در ماه سپتامبر سال جاري ميلادي، معادل يک ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه گاز LPG از ايران وارد کرده اند.پيش از تصويب طرح تحريم صادرات گاز ايران توسط اروپا ميزان صادرات گاز مايع ايران به کره جنوبي ماهانه حدود ۷۶۵ هزار بشکه بوده است.کره جنوبي به طور متوسط ماهانه 1.5ميليون بشکه گاز مايع وارد مي کند که با ۲ برابر شدن صادرات گاز، ايران حدود ۹۰ درصد بازار گاز مايع اين کشور آسيايي را در اختيار گرفته است.شرکت هاي کره اي قصد دارند به منظور کاهش وابستگي به واردات گاز از قطر و روسيه ضمن متنوع سازي سبد انرژي خود واردات گاز مايع از ايران را افزايش دهند.آمارهاي منتشر شده توسط موسسات معتبر بين المللي نشان مي دهد که در شرايط فعلي ايران به طور متوسط سالانه حدود چهارميليون بشکه گاز مايع به کشورهاي مختلف جهان صادر مي کند که در آستانه زمستان تقاضا براي خريد اين محصول استراتژيک گازي ايران افزايش يافته است.

کره جنوبي يکي از مشتريان بزرگ گاز مايع ايران است. به طوري که انجمن تجارت بين الملل اين کشور آسيايي از خريد بيش از يک ميليارد  دلار گاز مايع توسط کره جنوبي از ابتداي سال جاري ميلادي تاکنون خبر داده است.در حال حاضر بخش عمده گاز مايع صادراتي ايران توسط فازهاي مختلف پارس جنوبي تأمين مي شود که تا سال آينده با بهره برداري از طرح توليد از ۵ فاز ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي در مجموع سالانه بيش از سه ميليون بشکه به ظرفيت توليد گاز مايع ايران افزوده خواهد شد.در اين ميان ميزان گازي که از ايران به اروپا صادر مي شود، چندان قابل توجه نيست. گاز ايران عمدتاً به ترکيه صادر و پس از ترکيب با گاز جمهوري آذربايجان به اروپا ارسال مي شود.دو روز پيش وزير انرژي ترکيه گفت اين کشور واردات نفت و گاز از ايران را کاهش نخواهد داد. ايسنا به نقل از وزير خارجه اين کشور گزارش داد: «از آنجا که تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه ايران قراردادهاي موجود را پوشش نمي دهد، ترکيه قصد ندارد واردات گاز از ايران را کاهش دهد.»ايران و ترکيه در سال ۱۹۹۶ توافق نامه اي ۲۵ ساله امضا کردند که بر اساس آن ايران سالانه ۱۰ ميليارد مترمکعب گاز به ترکيه صادر کند.

 وزیر انرژی ترکیه گفت: ترکیه انتظار ندارد که تحریم‌های آمریکا بر واردات گاز این کشور از ایران اعمال شود.

بر اساس این گزارش، این سخنان یه این معنی است که تهران گاز این کشور را تامین می‌کند و پول آن را از بزرگ‌ترین مشتری خود دریافت می‌کند.

ییلدیز در کنفرانس خبری در استامبول توضیح داد: ایران دومین تامین‌کننده بزرگ گاز طبیعی ترکیه است و من معتقدم تحریم‌ها واردات ما از ایران را پوشش نمی‌دهد. تحریم‌هایی از این دست نه تنها علیه ایران است بلکه علیه ترکیه نیز است.

روز گذشته طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه نیز اعلام کرد: ترکیه به واردات گاز از ایران ادامه می‌دهد.

سفیر آمریکا در ترکیه نیز گفت: مقامات آمریکا در مورد این مسئله با دولت ترکیه در ارتباط نزدیک هستند.

بیش از 90 درصد صادرات گاز ایران برابر با حدود 10 میلیارد مترمکعب گاز در سال در یک قرارداد 25 ساله به ترکیه صادر می‌شود. این میزان صادرات، ایران را به دومین صادرکننده بزرگ گاز به ترکیه پس از روسیه قرار می‌دهد.

ترکیه به عنوان سومین مصرف‌کننده برق در اروپا که در یک دهه از انگلیس پیشی گرفته است، بخش عظیمی از نیروی برق خود را از گاز طبیعی تولید می‌کند. این کشور به شدت واردات انرژی وابسته است و در صورت کاهش شدید در واردات از ایران زیان می‌بیند.

بر اساس این گزارش، مجلس سنای آمریکا روز جمعه تصویب گسترش تحریم‌های تجارت جهانی انرژی ایران و بخش‌های کشتی‌رانی این کشور را اعلام کرد. این تحریم‌ها که دوره سوم تحریم‌ها در یک سال است در صورت تصویب به صورت قانون، توقف برنامه خرید طلا از ترکیه به جای پول گاز صادراتی ایران به این کشور را نیز شامل می‌شود.

همچنین وزیر انرژی ترکیه افزود: درصورت لزوم ترکیه واردات نفت خود از روسیه را نیز افزایش می‌دهد.

این کشور از ایران نفت نیز وارد می‌کند اما با کاهش در واردات از معافیت‌های آمریکا در مورد نفت برخوردار شده است.

 

 

بيع متقابل، استات اويل را از تحريم ها معاف کرد

در همين حال شرکت استات اويل هيدرو نروژ اعلام کرد که رسماً از تحريم هاي اتحاديه اروپا معاف شده است. حدود يک ماه پيش خبري مبني بر بررسي معافيت شرکت نفتي اروپايي، از طرح تحريم گاز ايران منتشر شده بود.ماهانه ۲ تا ۴ محموله گاز مايع توليد فازهاي پارس جنوبي از اسکله هاي عسلويه بارگيري و به اين شرکت نفت نروژي تحويل داده مي شود.استات اويل رسماً با انتشار بيانيه اي، اعلام کرده است: «استات اويل گاز مايع را براي بازپرداخت بدهي هاي شرکت ملي نفت ايران به منظور تکميل طرح توسعه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبي و اکتشاف نفت در بلوک اناران و خرم آباد خريداري مي کند.»

تا پيش از تصويب طرح تحريم گاز ايران، شرکت استات اويل به واسطه مشارکت در طرح توسعه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبي و از محل قراردادهاي بيع متقابل روزانه اقدام به واردات چندين هزار تن گاز مايع و برخي از برش هاي گاز طبيعي از ايران مي کرد.قراردادهاي بيع متقابل جزو قراردادهاي خريد خدمت محسوب مي گردد. در اين نوع قرارداد، شرکت سرمايه گذار خارجي کليه وجوه سرمايه گذاري و همچنين نصب تجهيزات و راه اندازي و انتقال تکنولوژي را بر عهده مي گيرد و پس از راه اندازي، به کشور ميزبان واگذار مي کند. در قراردادهاي نفت و گاز بازگشت سرمايه و همچنين سود سرمايه از استخراج و فروش نفت و يا گاز از همان منابع در مدت زماني مشخص صورت مي گيرد.

اما با اعمال تحريم هاي جديد، اين شرکت نفتي در صورت عدم واردات گاز مايع با زيان هاي هنگفت روبرو مي شد. اما با وجود تعهد و قراردادهاي موجود از نوع بيع متقابل، فعاليت شرکت استات اويل در ايران نفعي به سود کشورمان نخواهد داشت.

آيا «شل» نيز از تحريم ها معاف خواهد شد؟

پس از اعمال تحريم هاي گازي اتحاديه اروپا، شرکت هلندي- انگليسي شل نيز براي پرداخت بدهي 1.4 ميليارد دلاري خود به ايران در پي يافتن راهي براي دور زدن تحريم هاست.چندي پيش خبرگزاري رويترز گزارش داد، شرکت رويال داچ شل، يکي از بزرگترين شرکت هاي نفتي جهان به دنبال دور زدن تحريم ها عليه ايران است تا بتواند از طريق صادرات غلات و در قالب معاملات تهاتري با ايران توسط شرکت آمريکايي کارگيل، بدهي 1.4 ميليارد دلاري خود به ايران را تسويه کند.شل قصد دارد بدهي خود را که به دليل ديرکرد، هر روز سود آن افزايش مي يابد به ايران بپردازد، اما به دليل تحريم هاي اتحاديه اروپا قادر نيست از طرق معمول حساب خود را با شرکت ملي نفت ايران تسويه کند.اين شرکت اميدوار است بتواند اجازه مقامات آمريکايي، انگليسي و آلماني را براي تسويه بدهي خود در قالب صادرات غلات به تهران کسب کند.محموله غلات مورد نظر داچ شل به ارزش 1.4 ميليارد دلار، ۸۰ درصد نياز ساليانه ايران به واردات گندم را برطرف مي سازد.

 یک منبع آگاه از توافقات جدید گازی ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: واردات روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز به شرط تهاتر تجهیزات صنعت نفت و گاز تا چند روز آینده از سر گرفته می‌شود.


به گزارش فارس نزدیک به 6 ماه است که واردات گاز از ترکمنستان با مشکل مواجه شده است، به طوریکه در اوایل آبان ماه وزیر نفت از قطع کامل واردات گاز از ترکمنستان خبرداده بود.

به همین دلیل سفرهای گازی وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز به این کشور آغاز شد تا مشکل واردات گاز از ترکمنستان که به نظر می رسید به دلیل مسائل مالی باشد هرچه زود تر برطرف شود.

این گزارش اضافه می کند: براساس قراردادی که ایران با ترکمنستان دارد باید روزانه 27 تا 30 میلیون متر مکعب گاز به ایران صادر کند و تا کنون این گاز در بخش های شمالی کشور مورد استفاده قرار می گرفت.

براین اساس یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به توافقات جدید صورت گرفته بین ایران و ترکمنستان گفت: ترکمنستان با درخواست افزایش صادرات گاز به ایران تا حجم روزانه 40 میلیون متر مکعب موافقت کرده است و در عوض ایران نیز باید تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت وگاز ترکمنستان را در اختیار این کشور قرار دهد.

وی افزود: براین اساس ترکمنستان به تهاتر گاز با ایران موافقت کرده و تا چند روزآینده  واردات گاز از ترکمنستان افزایش می یابد.

این گزارش اضافه می کند ترکمنستان در طول مدت قرارداد گازی خود با ایران سه بار اقدام به قطع گاز کرده است که برای بار اول در زمستان سال 86،و برای دومین بار زمستان سال گذشته و دفعه سوم نیز در مهر و آبان سال جاری است که انتظار می رود با توافقات جدید صورت گرفته دیگر شاهد قطع صادرات گاز ترکمنستان در فصل سرد سال به ایران نباشیم.

 

به گزارش نفت نا (NaftNa.ir) از مهر، رضا الماسی در نشستی خبری با اشاره به رشد 4.1 درصدی ظرفیت انتقال گاز طبیعی ایران در سال 90 از انتقال در مجموع 177 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته در مجموع نزدیک به 12 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ترکمنستان وارد کشور شده است که در مقایسه با سال 89 حدود 31 درصد افزایش یافته است.


این مقام مسئول ظرفیت انتقال روزانه گاز طبیعی ایران را بیش از 700 میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و یادآور شد: میزان انتقال گاز از سال 1386 تاکنون بیش از 32 درصد رشد داشته است.مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران همچنین حجم صادرات گاز در سال گذشته را حدود 9.5 میلیارد متر مکعب عنوان کرد و افزود: در مجموع سال گذشته رکورد جدید انتقال روزانه 625 میلیون متر مکعب ثبت شده است.

وی همچنین با اعلام اینکه سال گذشته 4.87 میلیارد متر مکعب گاز فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی به مخازن نفتی تزریق شده است، بیان کرد: همچنین در این مدت از مجموع 10 میلیارد گاز تحویلی فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی به خط لوله پنجم سراسری حدود 3.5 میلیارد متر مکعب گاز در پالایشگاه بیدبلند یک و 1.5 میلیارد متر مکعب در پالایشگاه فجر جم شیرین سازی شده است.

الماسی با یادآوری اینکه سال گذشته بخشی از خط لوله هفتم سراسری گاز به شرکت انتقال گاز ایران به طول 413 کیلومتر تحویل شد، بیان کرد: در حال حاضر 34 هزار کیلومتر خط لوله در سطح شبکه انتقال گاز ایران وجود دارد.

مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران از افزایش سالانه 2000 کیلومتری وسعت شبکه گاز برای تحقق اهداف چشم انداز خبر داد و تاکید کرد: در سال 1390 در مجموه حدود یکهزار کیلومتر خط لوله جدید گاز به شبکه اضافه شده است.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش وسعت شبکه گاز ایران به 44 هزار کیلومتر تا پایان برنامه پنجم توسعه، تصریح کرد: هم اکنون 69 ایستگاه تقویت فشار گاز وجود دارد که تعداد تاسیسات تقویت فشار گاز تا پایان برنامه پنجم توسعه از مرز 100 ایستگاه عبور می کند.

وی با اشاره به رشد 46 درصدی توسعه شبکه انتقال گاز ایران از سال 1385 تاکنون، گفت: همچنین در این مد تعداد تاسیسات تقویت فشار گاز کشور هم حدود 40 درصد رشد داشته است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






:: موضوعات مرتبط: دروس پايه ششم (دانلود چك ليست ها و نكات دروس)، فعاليتهاي دانش آموزي، ،
.:: ::.
عناوین آخرین مطالب بلاگ من
» دانلود 8 نمونه آزمون تیزهوشان و جامع علمی پایه ی ششم دبستان
» سئوالات گمراه كننده و دام دار در آزمون ها
» نمونه کارهای کار و فناوری دانش آموزان کلاس ششم دبستان شمس آبادی - اردیبهشت 93
» روز خلاقیت در دبستان شمس آبادی ؛اردیبهشت 93
» ده اصل کلیدی در مدارس هوشمند
» برگزاری آزمون آزمایشی تیزهوشان فردا سه شنبه
» مراسم گرامیداشت هفته معلم
» تبریک هفته معلم
» نمونه سئوالات کلاسهای اول تا ششم ابتدایی
» ثبت نام آزمون دبیرستان های نمونه دولتی
» نتایج آزمون بنیه علمی مرحله دوم در سطح ناحیه 4 مشهد
» مراسم تقدیر از دانش آموزان کوشا و پرتلاش + عیدی
» آزمون عیدانه بر روی سایت آزمون انلاین معلم ایران
» مرحله اول آزمون بنیه علمی ناحیه 4 مشهد
» آزمون رياضي ششم بهمن ماه
» بابت نزول بارش هاي آسماني از خدا ممنونيم
» جشن بادبادک ها در کلاس ششم دبستان شمس آبادی
» نتايج آزمون جامع دي ماه دانش آموزان پايه ششم دبستان شمس آبادي
» تركيب رنگ ها در هنر پايه ششم دبستان شمس آبادي
» دانلود انیمیشن های کمک آموزشی دروس پایه‌ی ششم
» برگزاري آزمون جامع علمي در روز شنبه
» برگزاري مسابقه مچ اندازي در كلاس مربوط به درس علوم فصل ورزش ونيرو
» برگزاري سومين جلسه ارتباط با اولياء گرامي
» آزمون اجتماعي آذر ماه پايه ششم به صورت آنلاين
» آزمون علوم تجربي پايه ششم به صورت آنلاين
» جشنواره غذاهاي محلي
» دومین جلسه ارتباط با اولیاء
» نیاوردن شیر به مدرسه
» اعلام نمرات مستمر دانش آموزان كلاس ششم 1 دبستان شمس آبادي
» باز اين چه شورش است كه در خلق عالم است



.:: Design By :